Neutralisering av kvicksilversalter

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Så du har gjort en intressant reaktion med hjälp av giftiga kvicksilversalter som kvicksilvernitrat eller kvicksilverklorid? Och du tvättade ut det i en separat bägare, och eftersom du är en ansvarsfull, rimlig och trevlig person kommer du INTE att hälla ut det i avloppet eller i naturen. För det är det bara skitstövlar och idioter som gör.

Men samtidigt är du inte redo att gå till någon avfallshanteringsplats och lämna en stor burk med misstänkt skit.
Okej, då kör vi kemi:

Reagenser behövs:
Natriumhydroxid
Natriumsulfid

Procedur:
Gör denna reaktion utomhus eller i ett dragskåp. Det är ännu bättre att använda andningsskydd.


1. Tvätta dina glas med kokande vatten. Kvicksilversalter är mycket lösliga i vatten, och ännu mer i kokande vatten. Häll vattnet i valfri behållare.

2. Tillsätt natriumhydroxid till lösningen av giftigt kvicksilversalt i vatten till ett pH-värde på cirka 10.

3. Börja tillsätta natriumsulfid till den basiska lösningen. Det kommer förmodligen att bildas ångor: andas inte in dessa! Det är giftigt svavelväte, H2S, som är frätande för lungvävnaden. Under tiden bildas en svart fällning i kärlet. Fortsätt tillsätta sulfid och ventilera ut ångorna tills det inte längre bildas någon fällning.

Så här ser reaktionen ut: Hg2+ + Na2S -> HgS + 2Na+

Fällningen är kvicksilversulfid, som är helt ofarlig och kan kasseras på vilket sätt som helst. Häll ner det i avloppet om du vill.
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Hur mycket H2S-gas talar vi om här, om vi antar att ca 1 g kvicksilversalt är upplöst i vatten?
Finns det inget sätt att suga ut gasen och lägga ner den i en vattenjetpump eller neutralisera den i en tvättflaska?
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Förmodligen inte särskilt mycket. Och förmodligen ja.
Om man har, säg, 500 ml vatten/kvicksilversalt kan man mycket väl göra det i en kolv med hals och bara leda ångorna vart man vill. Men ett alternativ är att bara lägga det i en plasthink, bära hinken till någon avskild plats och hälla i natriumsulfat, och sedan bara hälla ut den resulterande svarta blandningen. Cinnober är en tillräckligt vanlig mineral, ingen skada görs på miljön genom att dumpa den i den.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Reaktionen är hämtad härifrån, sidan 352:
https://molchem.science.ru.nl/images/hazardous-laboratory-chemicals-disposal-guide-2003.pdf

Jättebra bok. Ledsen för skrivfelet. SULFID.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Om man äger mark eller som har i närheten, kan jag föreställa mig det också bra, men kasta en gång obemärkt en hink med svart buljong, som luktar också fortfarande dåligt efter ruttna ägg i en storstad, där inte ens hundar hittar en bit äng att skita. Det kommer att bli en stor utmaning :D

H2S är inte precis ofarligt och kan innebära döden med ett enda andetag i rätt koncentration, så mängden gas skulle vara relevant, åtminstone för mig. Frågan är nu hur H2S produceras under neutraliseringen av kvicksilversalterna? Det står inget om det i boken. Kan du också vara snäll och förklara?
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Det är en bra fråga. Jag tror att det sker i reaktionen mellan natriumsulfid och vatten. Jag vet att natriumsulfid avger H2S när det blir fuktigt eller blött. Jag vet också att natriumsulfid producerar en hel del av den giftiga skiten när den behandlas med en syra. Nu sker denna reaktion i en starkt basisk lösning, så jag antar att produktionen av H2S skulle vara minimal.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
hmm du gissar, så du har aldrig utfört dessa instruktioner själv, att du inte vet mer exakt om gas produceras eller inte?!
Men jag skulle också kunna tänka mig att det bara är Na2S-lösningen som luktar H2S och att det inte produceras mer.

Jag måste ta reda på var man får tag på natriumsulfid, inte lätt, men så långt jag har undersökt nu kan jag göra det genom att låta natrium reagera med svavel, det borde gå att göra, man behöver inte så mycket för att neutralisera några gram kvicksilversalter.
Teori:
2Na+S-> Na2S
2*22,98g Na + 32,06g S --> 78,02g Na2S
neutralisera 324,60 g kvicksilver(II)nitrat
eller 271,50 g kvicksilver(II)klorid

Jag har sett två olika sätt att starta reaktionen, det ena är att strö natriumet med vatten, eller att antända svavlet. I vilket fall som helst måste du skära natriumet väl i små bitar och du behöver en brandsäker bas.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Nej, tyvärr har jag inte haft möjlighet att prova reaktionen själv ännu, men den är noggrant dokumenterad. Och som du kan se har jag angett källan.
Jag hittade dock natriumsulfid på Ebay, från Tyskland, Storbritannien och ... Ulraine. Ganska billigt faktiskt.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
417
Points
63
Och så hittade jag det här: den alltid så pojkaktiga NileRed har gjort en video om det här. Som vanligt är den mycket bra.
I den rekommenderar han att lösningen bringas till ett NEUTRALT pH, och han verkar inte vara det minsta bekymrad över H2S.
 
Top