Mikrodosering av psykedelika. Vad vet vi idag?

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
216
Reaction score
223
Points
43
SX60wBQknG



Under det senaste decenniet har mikrodosering varit ett ämne som oroat människor som både är bekanta med och långt ifrån den värld som psykoaktiva substanser utgör.

Liberaliseringen av lagar öppnar upp nya möjligheter för forskare. Resultaten av deras arbete bildar en tydligare och mer meningsfull bild av förhållandet mellan vår hjärna och exogena medel, vilket logiskt leder till ytterligare avslappning av lagstiftningen i länder där rättssystem på något sätt fungerar. Vi ser här en sådan sällsynt positiv feedback, som förr eller senare kommer att leda till att de flesta ämnen, psykedelika är bland de första i denna kö, kommer att vara lagliga.

Kvaliteten på forskningen och den nuvarande nivån på vår förståelse av många processer är dock begränsad. Detta hindrar inte förespråkare för biohacking, självutveckling, ockultism och radikala former av psykoterapi från att djärvt förklara effektiviteten och fördelarna med mikrodosering.

Jag tror att ett sådant tillvägagångssätt är skadligt och mikrodosering av psykedelika för den vanliga mannen idag är valet av en bladlöpare. Och här är varför:

1. Bred individuell tolerans - människor reagerar mycket annorlunda på aktiva doser, vad kan vi säga om subaktiv användning regelbundet. Ett gigantiskt antal faktorer kan störa saken: från uppsättning och inställning (jag tror att detta också är relevant för mikrodosering) till mutationer i HTR2A-genen, som kodar serotonin 5HT-2A-receptorn. Och om en sådan övning som meditation har sidoreaktioner och inte är lämplig för alla, tänk på att införa aktörer i det högre nervsystemet som orsakar psykotiska reaktioner.

2. Ämnets kvalitet - vad försökspersonerna mikrodoseras i laboratoriet eller vad VD för företaget från Cupertino accepterar, skiljer sig sannolikt i ett antal parametrar från vad en vanlig person har råd med under standardförhållanden.

3. Förstå processen - i min praktik har jag träffat situationer när människor bara på något sätt vill lösa sina problem, lägga till nya upplevelser eller, ännu värre, vara i trenden. För många ligger idén på ytan. Du kan kasta svamp eller lsd, och allt kommer att bli bra. Livet kommer att bli bättre. Även om en persons tillstånd bara kan bli värre, eller han \ hon \ det måste justera sömn- och näringsregimen först.

Andra punkter kan noteras, men dessa tre kan vara orsakerna till de största problemen med den mentala sfären. Paradoxalt nog kan en person som söker motivation, inspiration och fred få sömnlöshet, känslomässiga skiftningar, defokusering och mentala återvändsgränder.

Men låt oss av*****a denna långvariga ansvarsfriskrivning och gå vidare till det intressanta.

Vad vet vi om mikrodosering av psykedelika mer eller mindre säkert i *****et av 2022?
Det kommer främst att handla om att ta LSD och / eller psilocybin.


Fördelar och utmaningar med mikrodosering

Denna punkt handlar mer om de som funderar på mikrodosering. Tänk inte på den här delen av artikeln som en lista över effekter - de kommer att vara nedan. Den innehåller statistik från personer som praktiserar mikrodosering och deras åsikt om för- och nackdelar med denna metod.

En översiktsartikel baserad på en anonym undersökning av 278 respodenter:
Fc4AHUs0ES


För mer information kan du läsa om resultaten av studien här (fri tillgång)

Allt ser vackert ut och det verkar som om människor verkligen blir bättre med upprepad kursanvändning av sub-hallucinogena doser av psykedelika. Men vad som förvirrar mig. För det första är detta en onlineundersökning. Det kan vara kortsiktigt och till och med farligt att dra *****liga *****satser och fatta allvarliga be***** baserat på sådan forskning.

Ändå möter webbplatser, grupper, subreddits och andra platser för utbyte och konsumtion av information med pomp varje sådan studie. Människor läser informationen om att mikrodosering kan bli ett universalmedel och djärvt komma igång med verksamheten.

Den största fördelen med sådana verk är att de lägger grunden för systematik och skapar en grund för ytterligare vuxenforskning. Vilket, till deras kredit, specifika författare skriver om.

Mikrodosering eller aktiva doser. Vad är bättre för hälsoförbättring?
Svaret på denna fråga kan tyckas uppenbart. Men ändå verkar det för mig viktigt att gå igenom detta ämne kortfattat. En annan studie med en typisk mikrodoseringsdesign kommer att hjälpa mig i detta - en gigantisk undersökning.
Den här gången samlade författarna in data från ett imponerande urval av 4 050 oberoende mikrodoserare och 4 653 icke-mikrodoserare genom mobilappen Quantified Citizen. Det som är anmärkningsvärt är att applikationen endast fungerar på iOS, vilket innebär att resultaten endast gäller iPhone-användare. Och pcilocybin var de mest använda mikrodosämnena i detta urval (85%). Länk till studien (fri tillgång).

GYUPui7b3E

Icke-mikrodozers var mer benägna att bekräfta eventuella problem med mental hälsa eller substansanvändning och var också mer benägna att visa depression, posttraumatisk stressstörning / trauma och tobaksberoende.

Vad sägs om doser?

Här och vidare, tills jag påpekar motsatsen, kommer jag att hänvisa till en ny och verkligt gigantisk enkätstudie som täcker verk från 1955 till 2021 (fri tillgång).

Det är svårt att ge ett exakt svar även för en specifik substans. Den exakta mängden som utgör en mikrodos är svår att bestämma, och hittills finns det inga allmänt accepterade kriterier eller konsensus bland forskare. Bland annat på grund av de tre huvudpunkter som beskrivs i början av detta material.
Den vanligaste definitionen är att en mikrodos är en dos på cirka en tiondel till en tjugondel av en typisk rekreationsdos.


Men här kan vi se rimliga dosintervall för mikrodoser av olika ämnen.
43FmiMrB9e



Bevisade effekter av mikrodosering

Även om det finns frågor om i vilken utsträckning effekterna av mikrodoser kan förklaras av förväntan, finns det direkta effekter av droger i mikrodosområdet. I synnerhet har många studier visat positiva förändringar i kognitiv bearbetning och förbättrade indikatorer för mental hälsa. De mest lovande uppgifterna från både laboratorie- och självrapporterade studier sammanfattas nedan.

Jz6MhsLfeE


Jag rekommenderar att man är uppmärksam på den vänstra kolumnen. Det här är de områden som vi verkligen har bekräftat idag och kan använda för våra egna syften.

Allt annat skulle jag ifrågasätta. I vilket fall som helst är det värt att väga alla introduktionsanteckningar mycket väl innan du stör din hjärnans neurokemi.

Bidirektionalitet av mikrodoseringseffekter

Ett fenomen som ges oförtjänt lite uppmärksamhet. Mikrodosering kan leda till motsatta effekter. Det vill säga i vissa fall var mikrodosering förknippad med både en ökning och en minskning av samma indikatorer. Till exempel ökade flera variabler signifikant hos vissa deltagare, men minskade hos andra beroende på dosen av läkemedlet.

Forskning visade ofta dubbelriktade resultat för indikatorer som ångest, uppmärksamhet, humör, energinivå och kognitiva funktioner.

Detta mönster av resultat kan vara en interaktion mellan substansens effekter och förväntningar eller andra kontextuella faktorer (till exempel kan ångest öka eller minska beroende på hur gynnsam den fysiska miljön är), och därmed variera inom samma personlighet i olika sammanhang.

De dubbelriktade effekterna kan också vara förknippade med undertyper av människor som reagerar på intaget av ett ämne på ett specifikt och konsekvent sätt. Det finns t.ex. individuella skillnader i enzymatisk aktivitet som påverkar vissa människors förmåga att metabolisera LSD.

Placebo
Det finns en åsikt att effekterna av mikrodosering till stor del beror på placeboeffekten. Tja, idag kan vi bara säga säkert att förväntningarna verkligen påverkar den totala effekten av mikrodosering, men det finns ännu inte tillräcklig säkerhet hur stark denna effekt är och hur viktig den är jämfört med de farmakologiska effekterna av mikrodosering. Som forskare alltid skriver i sådana fall behövs mer forskning.

Mikrodosering gör uppenbarligen något med vår neurokemi. Men om det kan användas i terapi, fixeras i tid och på ett säkert sätt optimera våra problemområden är fortfarande oklart. Oavsett om effekterna av mikrodosering baseras på placebo eller farmakologi finns det bevis för att mikrodosering har en betydande inverkan på människors liv.

Tyvärr hindras accelerationen av arbetet i denna riktning av problem med lagstiftningen i de flesta länder, stigmatiseringen av psykedelika själva och deras konsumenter, och uppriktigt sagt den slarviga attityden hos många människor till konsumtionen av psykoaktiva ämnen, deras mentala och fysiska hälsa.

Vad kommer att hända härnäst?
Jag följer detta forskningsområde med intresse och entusiasm och förväntar mig en ökning av antalet longitudinella, välkontrollerade laboratoriestudier.

Som nämnts är de viktigaste uppgifterna i detta skede följande
1. Att förutsäga en individuell reaktion för en viss person.
2. Förutsättningar för att genomföra verkligt blinda och randomiserade försök.
3. Säkerhetsfrågor med långvarig mikrodosering.

Om vi klarar detta kommer resten att an*****a mycket snabbare. Och efter ytterligare ett decennium kommer vi att kunna få substanser, algoritmer för deras användning och till exempel administrationsmetoder som kommer att göra oss och vårt liv lite ljusare, mer produktiva och snälla. Jag hoppas.

Om du tränar mikrodosering och vill bidra till forskningen inom detta område, kolla in webbplatsen: microdose.me - baserat på den och den mobilapplikation som nämns ovan samlas data in för forskarnas fortsatta arbete. Glöm inte säkerheten och läs användarvillkoren innan du skickar några uppgifter.

Som alltid, tack för din tid och uppmärksamhet. Om du har personlig erfarenhet av någon modalitet, dina tankar eller frågor om detta ämne, inbjuder jag dig till en diskussion.
 

cubesquare

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 11, 2022
Messages
150
Reaction score
97
Points
28
Hej Paracelsus - tack för det här intressanta stycket.

Jag utövar för närvarande en LSD-baserad mikrodoseringsregim som jag började för nästan tre månader sedan med avsikt att ge mig själv en fokalförskjutning så att jag kan sparka ett ganska obehagligt kokainberoende.

Jag har tagit cirka 15 µg var tredje dag. Jag började med detta på kvällen precis innan jag gick och lade mig och bytte till det första på morgonen för ungefär en månad sedan.

Jag är fascinerad av den mängd energi som har gått till verklig forskning (jag läser så mycket jag kan få tag på) och har planerat en dag (i morgon) för min fru att ta en stark dos LSD och utforska hennes alkoholism. Jag kommer att vara hennes sitter.

Eftersom mikrodoseringen har gått så bra har jag också valt att börja utforska andra fulla psykedeliska upplevelser för att förstå mer av både mig själv och de upplevelser som är tillgängliga för oss som människor.

För detta ändamål har jag skaffat ett bländande utbud av ämnen som ska prövas i en mycket specifik miljö under de kommande två åren (5-MEO-DMT, NN-DMT, Meskalin, 2CB, MDMA, Ketamin, Psylocibine och mer - detta är en fullständig psykedelisk och dissociativ utforskning som kommer att genomföras noggrant med full kännedom om riskerna)

En sak som din ovanstående artikel inte verkar redogöra för som jag anser vara av stor betydelse är att vi som människor KONSTANT överdoserar många föreningar som vi inte var biologiskt utvecklade för att hantera. Från koffein till fiskoljor, från acetylsalicylsyra till vete, våra kroppar var helt enkelt inte avsedda för alla dessa höga koncentrationer av saker som vi alltid doserar oss själva med.
När man tittar på mainstream-samhällets betydande mikrodoseringstekniker har vi använt alkohol i årtusenden för att justera/anpassa oss, kokain, cannabis och många fler.


Människor är experter på att kasta saker som massivt förändrar deras psyke direkt i sina hjärnor och sedan gå vidare.
Denna vilja att söka alternativa tillstånd, att söka förstärkning av livskvaliteten, denna kvalitet att vilja ha mer ... Jag är ganska säker på att det har något att göra med vår mentala förmåga att söka efter saker som är nya, något att göra med vår enorma framgång som art.

Mänskligheten har upptäckt att den kan äta nästan vad som helst, vårt smaksinne är långt överlägset alla andra arter, och styrkan i vårt motstånd mot så många kemikalier som är utformade för att döda...


Så, ja, mikrodosering kan vara skadligt på lång sikt för många människor, men det är sannolikt mycket mindre farligt än nikotin, alkohol, vete, socker, salt, vegetabilisk olja och så många fler överkonsumerade ämnen om det hanteras på rätt sätt. (Eftersom socker, alkohol och vete etc. är mindre farliga när de hanteras på rätt sätt - allt överskott tenderar att bli dåligt)


Hur som helst, det blev mycket mer av en vandring än jag tänkte; jag ber om ursäkt för att det inte är klart / koncist; Jag är fokuserad på andra saker just nu. Jag kommer också att se till att lägga till det mikrodoseringsforskningsprojekt som du lyfte fram ovan.
 

autodidact6

Don't buy from me
New Member
Joined
Aug 27, 2023
Messages
3
Reaction score
0
Points
1
Du analyserade det perfekt, och det bästa var att du inte av*****ade.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
216
Reaction score
223
Points
43
Tack för din åsikt, cubesquare!

Jag håller med om att vi har nått oöverträffade höjder när det gäller att stoppa i oss allt. Detta faktum har en multifaktoriell grund och förtjänar en separat artikel.

Problemet med mikrodosering är inte ens att det kan orsaka problem på lång sikt (trots allt lever vi verkligen med alkohol, socker och andra "lagliga och säkra" ämnen under större delen av vår historia, som du helt korrekt noterade). Problemet jag ser är felaktig information, naivitet och falska förhoppningar som har skapat ett farligt hype-moln runt en ny och lovande riktning.
 

cubesquare

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 11, 2022
Messages
150
Reaction score
97
Points
28
Det är ett farligt hype-moln, för alla har inte tillgång till kritiskt tänkande. Riktningen, även om den är positiv, är knappast ny :(
 

KokosDreams

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 16, 2022
Messages
912
Solutions
2
Reaction score
598
Points
93
Tack för att du öppnar upp här på det sättet! Jag ville bara lämna ett snabbt "lycka till" till dig och din fru här.
 

cubesquare

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 11, 2022
Messages
150
Reaction score
97
Points
28
Tack man - Hon är väldigt nervös för LSD så vi började med en liten (ish) hit så att hon kunde få en uppfattning om det faktum att det inte kommer att döda henne. Jag gav henne cirka 90 µg och tillbringade dagen med henne och pratade så lite som möjligt. Vi hade ägnat flera dagar åt att förbereda henne och se till att hon hade tillräckligt med fokus för att uppmärksamma sitt problem.
Jag fortsatte att säga till henne att hon mådde bra och att allt var bra, men det visade sig att jag hela tiden pratade och tog henne ur sin introspektion och även om hon lyckades få upp en del trauma kring sin systers och fars död till ytan (två separata oväntade icke-våldsamma händelser), kände hon inte att hon hade tillräckligt med tid för att utforska det fullt ut på grund av min "inblandning".

Så vi planerar en annan dag nästa månad då hon kommer att ta 200 µg och jag bara kommer att ligga med henne, hålla hennes hand och vara hennes ankare, tyst. (Hon har bett mig att läsa en bok och bara röra vid henne).

Jag är INTE en psykiater (till @Paracelsus punkt ovan) men även som en man som tar hand om min fru kan jag se hur kraftfulla dessa molekyler kan vara när de inte bara är festfavörer.

Missförstå mig inte, jag älskar att festa, men min livsstil tillåter inte användning av psykedelika som det längre, det var därför jag föll i kokshålet, för lätt att göra medan jag låtsades vara en fungerande vuxen. Psykedelika kräver ett engagemang som mina barn bara inte kan tillåta mig att ha :) De behöver en fungerande förälder så ja. Jag har ett stort förråd av superroliga (och kraftfulla) saker som jag får massor av nöje att hamstra, som en drake med sitt guld, men planerar bara att ta saker utanför mikrodoseringsregimen, en gång i månaden för en väg till självförbättring / förståelse.

Hur som helst, delen för att bli bättre börjar med att veta att du är sjuk, vi arbetar med detta tillsammans och vi kommer att bli bra :)
 

KokosDreams

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 16, 2022
Messages
912
Solutions
2
Reaction score
598
Points
93
Jag tror att den lilla dosen ni hade tidigare var bra när det gäller att få henne att inse vad hon letar efter hos en barnvakt, så att ni kan se till att inte överväldiga henne när det är dags för den stora dosen. Återigen, jag önskar dig bästa framgång på din resa.
Bra sagt :)
 

paletto10

Don't buy from me
Resident
Joined
Jul 21, 2023
Messages
6
Reaction score
4
Points
3
Det som förvånar mig är hur många som är med på tåget när det gäller mikrodosering. Vanliga människor, inte nödvändigtvis droganvändare, verkar vara fascinerade av idén med mikrodosering. Jag träffar fler och fler människor som vill prova det eller redan har börjat.
Jag tycker att idén om att psykedelika har tagit sig in i vanliga människors sinnen är ganska cool. De människor som aldrig skulle ha tagit en psykedelisk resa har nu accepterat idén att mikrodosering av den psykedeliska är ok och många människor gör det.
 

cubesquare

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 11, 2022
Messages
150
Reaction score
97
Points
28
Jag tror att mainstream-mediernas ändrade tonläge är 100 procent ansvarigt för detta.
Ända sedan USA började avkriminalisera gräs över hela världen har mediernas syn på kriget mot droger förändrats, och därmed även allmänhetens uppfattning.

Folk är generellt sett rädda för stora stygga droger, men när de framställs som medicinska verktyg för att hjälpa till med just de saker som människor kämpar med dagligen, snarare än att vara en flykt från verkligheten, är de säkert mer mottagliga.
 
Top