Bronnen van kwik

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
419
Points
63
Het kan moeilijk zijn om kwik te vinden voor de productie van kwiknitraat. Kwikthermometers worden in veel delen van de wereld niet meer verkocht, maar kwik kan uit andere bronnen verkrijgbaar zijn.

Als je niet al te veel kwik nodig hebt, is het nog steeds goed verkrijgbaar in kwikkantelschakelaars die op Ebay worden verkocht, goedkoop en beschikbaar. Zoek gewoon naar "Mercury tilt switch". Zie de onderstaande handleiding voor instructies over hoe ze leeg te maken, hoewel het eigenlijk voor zichzelf zou moeten spreken.
De schakelaars in de tutorial zijn erg groot. Waarschijnlijk krijg je een stuk of 100 kleine 5 mm schakelaars in handen, met slechts een fractie van een gram kwik erin. Maak ze gewoon fijn in een bekerglas (gebruik handschoenen, godverdomme!) en filter daarna het glas weg. Werk altijd in een plastic bak om oncontroleerbaar kwik morsen te voorkomen. Geloof me, dat is echt vervelend!
Je kunt er ook voor kiezen om je kwik te destilleren om het op te ruimen, videotutorial hierover vind je hieronder. Het kookpunt van kwik ligt echter ruim boven de 300C, dus je hebt een vacuüminstallatie nodig om het kookpunt te verlagen naar een meer geschikte temperatuur.

Als je grotere hoeveelheden kwik nodig hebt, is het extraheren van kwik uit het mineraal cinnaber een haalbare methode.

Cinnaber is een rood kwikhoudend mineraal dat online voor redelijke prijzen te koop is. Het wordt normaal gesproken gebruikt als kleurpigment in traditionele verven, dus het wordt verkocht als kunstmateriaal in poedervorm, wat uitstekend geschikt is voor het extraheren van kwik. en zal geen verdachte wenkbrauwen doen fronsen wanneer het wordt besteld.
Je hebt ook natriumhydroxide, zwavel en aluminiumpoeder nodig. Aluminiummetaal in vlokken of folie kan ook worden gebruikt, maar je loopt het risico op een zeer langzame reactie als je geen aluminiumpoeder gebruikt. Aan de andere kant moet je heel voorzichtig zijn met het toevoegen van aluminiumpoeder, omdat de reactie vrij heftig kan zijn.
Oh, en aluminiumpoeder is ook gemakkelijk verkrijgbaar op ebay of amazon als pyrotechnische benodigdheden. De gaaskwaliteit die "german dark" wordt genoemd is echt fijn gepoederd aluminium en kan een te heftige reactie veroorzaken, pas op.

De reactie gaat als volgt: een oplossing van natriumhydroxide in water wordt gemengd met zwavel om een polysulfurisch mengsel te maken. Dit wordt vervolgens gemengd met cinnaber, waardoor het kwik in de cinnaber natriumdithiomercuraat produceert, dat oplosbaar is in water. Dit reageert vervolgens met aluminium en natriumhydroxide om via reductie zuiver kwikmetaal te produceren.
Het is belangrijk om een overmaat natriumhydroxide te gebruiken om de reactie in de richting van kwikmetaal te sturen.

Hieronder staan twee instructievideo's. De video over NileRed gaat niet echt over cinnaber maar over ZWART kwiksulfide, maar het is dezelfde verbinding als die in rode cinnaber.
 
Last edited:

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
419
Points
63
Oh. En de extractie van kwik zal onvermijdelijk veel kwikafval produceren. Kwik is giftig en slecht voor het milieu, mmmkey? Dus je moet het afval op een verantwoorde manier verzamelen en afvoeren. Al het werk moet in een plastic vat worden gedaan, alle uitgefilterde vloeistoffen en bijproducten moeten worden behandeld als kwikafval, verzameld in goed afgesloten potten of flessen en overgelaten aan het juiste afvalbeheer in een chemisch afvalverwerkingsbedrijf. Om de hoeveelheid mogelijke kwikhoudende afvalvloeistoffen tot een minimum te beperken, is hier nog een NileRed-video over hoe je ermee om moet gaan:
Gebruik godverdomme ook handschoenen, een jas en een ademhalingstoestel met Hg-classificatie. Kwikvergiftiging is niet prettig en de schade aan je zenuwstelsel KAN onomkeerbaar zijn. De halfwaardetijd van kwik in de hersenen is ongeveer 30 jaar. Ingenomen metallisch kwik passeert het spijsverteringskanaal zonder absorptie, maar dampen of kwikzouten zijn echt gevaarlijk.
 
Last edited:

s3v3n

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jun 9, 2022
Messages
38
Reaction score
11
Points
8
Ik heb een oude thermometer van mijn grootouders gevonden en ik weet niet zeker of er echt kwik in zit, is er een manier waarop ik het gemakkelijk kan testen?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,692
Solutions
3
Reaction score
2,817
Points
113
Deals
1
Google de naam van de thermometer en controleer het =) Of breek het en doe vloeistof op aluminiumfolie. Als Al folie reageert en verandert in amalgaam, dan is het Hg.
 
Top