Kleurstof verwijderen uit rood/blauwe taxfree diesel.

rickyrick

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 17, 2021
Messages
91
Reaction score
48
Points
18
Het verwijderen van de kleurstof uit taxfree diesel in deze tijden van gasprijsstijgingen kan veel geld opleveren als het op industriële schaal wordt gedaan.
Het verwijderen van de kleurstof zou een vrij eenvoudig proces moeten zijn door het vacuüm te filteren met silica of actieve kool.
Zoals dit.
Mijn vraag is nu of dit haalbaar is op industrieel niveau? Ik heb ook gehoord van het gebruik van zuren om de diesel chemisch te bleken. Wat zou haalbaarder zijn?
En het laatste en waarschijnlijk grootste probleem is dat overheden markers in deze diesel hebben gestopt die activeren wanneer er een of andere reagens wordt toegevoegd en die worden gebruikt door douane/belastingdienst.
Dus als iemand enig inzicht of ideeën heeft over hoe een haalbare operatie op industriële schaal eruit zou zien, dan kun je hier reageren.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Granulaire actieve kool (BGAC), op basis van koolstof, is een geschikt adsorbens.
Tartrazine is een soort matrijs die wordt gemaakt door de Morgan Chemical Company; Andere reagentia die kunnen worden gebruikt zijn fosforzuur (H3PO4) en verdund zoutzuur (HCL) en natriumhydroxide (NaOH). Daarom zou het toevoegen van de bovenstaande oplossingen de ontkleuring van de rode kleurstof uit de diesel veroorzaken.
 
Last edited by a moderator:

rickyrick

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 17, 2021
Messages
91
Reaction score
48
Points
18
Na ontkleuring met de bovenstaande oplossingen scheiden de lagen brandstof en oplossing zich of moeten ze worden geëxtraheerd met een oplosmiddel?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Je moet het filteren met vacuüm via een katoenen of papieren filter. Probeer en vertel hier wat het beste is voor.
 

Jamroz

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 16, 2022
Messages
16
Reaction score
3
Points
3
Een vriend van mij werkt op een raffinaderij en hij vertelde me dat een nieuwe kleurstof (SUDAN) wordt toegevoegd aan brandstof en het is moeilijk om zich te ontdoen van de kleur.
 

rickyrick

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 17, 2021
Messages
91
Reaction score
48
Points
18
Ja, dat heb ik gehoord. Ze hebben ook markers in de brandstof die reageren met een druppel reagens, zelfs als deze verkleurd is.
 

woohoo

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 21, 2022
Messages
56
Reaction score
22
Points
8
Is het de moeite waard om op grote schaal diesel te zuiveren?:unsure:
Ik bedoel, belastingvrije diesel is ongeveer 0,5 dollar goedkoper dan normale brandstof.
En de boetes zijn hoog voor dat misdrijf. Ik heb gehoord van $1000 per tank.
 
Last edited:

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
200
Reaction score
66
Points
28
Dat is een heel goed punt. Het is alleen de moeite waard voor grootschalige verkopen, zoals 20k 50k gallons per dag. En dat moet merkbaar zijn, want je zou deze diesel moeten transporteren en verwerken om de kleurstof te verwijderen, wat op die schaal fabrieksinstellingen zou vereisen.

Niet echt de moeite waard imo
 

The-Hive

Moderator in UK section
Resident
Joined
Jun 20, 2023
Messages
468
Reaction score
239
Points
43
Deals
1
een wijs man zei ooit.........cat nest
 
Top