Salpeterzuur syntheses

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1

Inleiding

In dit onderwerp vind je twee synthesemethoden voor salpeterzuur. De eerste heeft meer gebruikelijke reagentia zoals natriumnitraat en natriumbisulfaatmonohydraat, die zeer verspreid zijn, dit pad geeft een goede opbrengst 95%! De tweede methode met conc. zwavelzuur (96%) en ammoniumnitraat heeft hetzelfde gemakkelijke niveau, maar het is moeilijk om zwavelzuur te verkrijgen. Desondanks geeft de tweede manier ~90% (rokend salpeterzuur) met een grote opbrengst.

Veiligheidsaanwijzing: Je moet de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen (PPE) hebben, waaronder een gelaatsscherm, chemisch bestendig schort en chemische handschoenen. Ook dit moet worden gedaan in een zuurkast. NO2 Dampen kunnen kanker veroorzaken, salpeterzuur kan chemische brandwonden op de huid en slijmvliezen veroorzaken. Kan onder hoge druk en temperatuur brand en explosie veroorzaken. Besteed veel aandacht aan veiligheidsaanwijzingen!
93IAbyk0oZ

Kookpunt: 68% oplossing kookt bij 121 °C/760 mm Hg;
Smeltpunt: -42 °C;
Molecuulgewicht: 63,012 g/mole;
Dichtheid: 1,51 g/cm3, 1,41 g/cm3 [68% m/m];
Brekingsindex: 1,397 (16,5 °C);
CAS-nummer: 7697-37-2.

Van natriumnitraat en natriumbisulfaatmonohydraat.

Apparatuur en glaswerk.

Reagentia.

  • 43 g, 0,53 mol natriumnitraat (NaNO3);
  • 150 g, 1,09 mol natriumbisulfaatmonohydraat (NaHSO4*H2O).
ApPtnEfHd2

Procedure

1. Doe 43 g (0,53 mol) natriumnitraat (NaNO3) en 150 g (1,09 mol) natriumbisulfaatmonohydraat (NaHSO4*H2O) (overmaat) in een platbodemdestillatiekolf van 0,5 l en meng grondig met een glazen staaf;

2. Plaats het anker van de magneetroerder in de destillatiekolf. Plaats het anker van de magneetroerder in de kolf;

3. Zet het destillatieapparaat in elkaar: installeer de rechte Liebig-condensor via het Würzmondstuk, het kolfverbindingsstuk en de opvangkolf van 250 ml (de Erlenmeyer past);

4. Zet de Liebig-condensor aan. Zet de Liebig condensor op koelen en begin te roeren;

5. Start de verwarming (ongeveer 120 °C), na het begin van de reactie begint zich bruin gas te vormen en begint de destillatie;

6. Stop de verwarming zodra salpeterzuur wordt gevormd. Stop met verwarmen zodra er geen salpeterzuur meer in de opvangkolf druppelt;

Als resultaat van het experiment wordt salpeterzuur met een concentratie van ongeveer 75% verkregen, de opbrengst is 95%. In plaats van natriumnitraat kan ook calciumnitraat worden gebruikt. Het gebruik van ammoniumnitraat wordt afgeraden vanwege de explosiviteit.

Uit zwavelzuur en ammoniumnitraat

Apparatuur en glaswerk.

  • 500 ml x2; 100 ml x2 Bekerglazen;
  • Rondbodemkolf van 500 ml;
  • Destillatieapparatuur;
  • Retortstandaard en klem om apparaat vast te zetten;
  • Glazen staaf;
  • Oliebad;
  • Thermometer voor laboratoriumgebruik (50-250 °C);
  • Erlenmeyer van 250 ml;
  • Glazen fles (donker glas);
  • Laboratoriumweegschaal (1 - 100 g is geschikt).

Reagentia.

  • Geconcentreerd (96%) zwavelzuur (H2SO4);
  • Droog ammoniumnitraat (NH4NO3).
WglYaHyRon

Procedure

1. Ongeveer 5 g geconcentreerd (96%) zwavelzuur (H2SO4) wordt toegevoegd aan elke 4 g droge ammoniumnitraat (NH4NO3) prils die gebruikt wordt. Het mengsel wordt geroerd tot er geen vaste stof meer over is. Zorg ervoor dat de prils volledig opgelost zijn voordat je ze probeert te destilleren. Deze handeling is zeer damperig en vereist betrouwbare ventilatie.

2. De slurry wordt in de kokende rondbodemkolf (500 ml) gegoten, terwijl er een heet oliebad (175-190 °C) onder wacht.

3. Sluit het apparaat af en laat het zakken. Installeer de rechte Liebig-koeler via het Würzmondstuk, het kolfverbindingsstuk en de opvangkolf van 250 ml (er past een erlenmeyer in). Zorg ervoor dat je de glazen verbindingen van je apparaat invet met siliconenvet. Temperatuurregeling is de sleutel om je laboratorium niet te laten afbranden.

4. Na enkele minuten verschijnt er een condensatiefront dat door de hitte omhoog wordt gedreven. Je ziet het zuur terugstromen terwijl het condenseert op de arm van de destillatiekolf. Dampen verdringen lucht en stikstofdioxide, veroorzaakt door de reactie van zuurstof met stikstofoxide dat wordt geproduceerd door thermische ontleding.

5. Na een paar minuten zul je merken dat het zuur langzaam en onregelmatig uit de condensor druppelt. Op dit punt schakel je de hete plaat uit en laat je het apparaat een paar minuten staan om op te warmen.

6. Breng het zuur over in een fles (plastic is niet geschikt voor gebruik in de keuken). Breng het zuur over in een fles (plastic is niet geschikt). Je salpeterzuur is gelig geworden door de blootstelling aan zuurstof uit de lucht. Het is nog steeds erg zuiver, ~90% (rokend salpeterzuur) zoals bepaald door een dichtheidstabel.
De volledige waterige salpeterzuuroplossingen dichtheid-concentratie rekenmachine: https://www.handymath.com/cgi-bin/nitrictble2.cgi?submit=Entry
 
Last edited:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Ik denk dat je dit het beste kunt tegengaan door de uitlaatgassen in een verder gesloten apparaat door een wasfles met 10% natronloog te laten lopen om de NO2 te neutraliseren.
Ook het aansluiten van een vacuüm aan het einde en de mogelijkheid om de reactiekolf te ontluchten zal helpen om het apparaat te ontdoen van giftige dampen voordat je het apparaat opent voor demontage of het verwijderen van je product.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Aan de andere kant kan het je vacuümpomp vernielen (met uitzondering van een glazen waterstraalpomp). NO2 is een sterk oxidatiemiddel.
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Met de wasfles gevuld met een natriumhydroxideoplossing voor de koudeval- en vacuümpomp moet de NO2 geneutraliseerd worden zodat er niets met de pomp kan gebeuren.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Je kunt al deze manipulaties uitvoeren of gewoon in een zuurkast werken :)
 

MrMarvin

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 5, 2023
Messages
8
Reaction score
1
Points
1
Welke hoeveelheid calciumnitraat moet ik gebruiken?
Kan ik gewoon de hoeveelheid gebruiken die jullie kiezen voor natriumnitraat?
 

T0lek511

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 10, 2023
Messages
126
Reaction score
85
Points
28
Deals
1
Mijn favoriete route is van elektriciteit lucht en water
 

m416kz23

Don't buy from me
New Member
Language
🇺🇸
Joined
Jan 19, 2023
Messages
1
Reaction score
3
Points
3
Ik heb rokend salpeterzuur gemaakt door 450 gram natriumnitraat en 600 ml geconcentreerd zwavelzuur in een rondbodemkolf te doen. Sluit een condensor aan en maak een oliebad om te verhitten tot 80-82⁰C. Ik krijg meestal 250 ml rokend salpeterzuur. Ik denk dat het 98% is omdat het geen koper oplost totdat je een paar druppels water toevoegt en dan reageert het heel agressief. Ik heb wat andere verhoudingen geprobeerd om zo dicht mogelijk bij stoichiometrisch te komen. Ik stem auto's af op prestaties, dus ik weet dat dat het einde van stoichiometrie is, maar ik weet niet zeker wat de beste manier is om dit voor deze toepassing te bereiken, behalve met vallen en opstaan. Iemand een idee?
Heel erg bedankt en shout out naar iedereen die dit forum op gang heeft gebracht, het is geweldig. Ik leer hier zo veel.✌️
 
Top