Thuislaboratorium: Doe-het-zelf zuurkast

dnBQByvHb8Zkawbjpx

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 6, 2024
Messages
68
Reaction score
45
Points
18
In deze thread documenteer ik mijn bouw van een armeluiszuurkast. Het ziet er misschien nog niet zo uit, maar deze kartonnen doos wordt over een paar dagen een functionele zuurkast.
 

Attachments

  • iHUYZW8zMT.jpg
    iHUYZW8zMT.jpg
    1.5 MB · Views: 19

dnBQByvHb8Zkawbjpx

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 6, 2024
Messages
68
Reaction score
45
Points
18
Voor de 1e fase extractie hebben we nodig:
  • kussensloop om doorzichtige plastic folie te zoeken
  • papieren buis van de beste Schotse whisky
  • 12V ventilator 80x80 mm
  • 12V stroomadapter
  • lijmpistool
  • breed (50 mm) plakband
  • meetlint
  • hobbymes
 

Attachments

  • JcVQbEyDrM.jpg
    JcVQbEyDrM.jpg
    1.9 MB · Views: 19

dnBQByvHb8Zkawbjpx

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 6, 2024
Messages
68
Reaction score
45
Points
18
Het is tijd om verder te gaan met de bouw:
  1. Snijd een groot raam uit in de kast waardoor je taken zult uitvoeren in de voltooide zuurkast. Het hoeft niet helemaal tot de bodem te reiken.
  2. Snijd een gat voor de uitlaat in de tegenoverliggende kant, dichter bij de bovenkant, zodat opstijgende dampen kunnen worden afgevoerd.
  3. Knip doorzichtig plastic folie (het moet enige dikte hebben, huishoudfolie is onvoldoende) zodat het werkvenster van links naar rechts volledig wordt bedekt, maar de onderkant 10-15 cm onbedekt blijft, en gebruik plakband om het aan drie kanten (niet de onderkant) aan de zuurkast te bevestigen.
De uitlaat heeft nog wat werk nodig en zal in de laatste post worden getoond.
 

Attachments

  • mOhjBPFoZp.jpg
    mOhjBPFoZp.jpg
    1.3 MB · Views: 10
  • u8Jbar2B6q.jpg
    u8Jbar2B6q.jpg
    311.4 KB · Views: 10

dnBQByvHb8Zkawbjpx

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 6, 2024
Messages
68
Reaction score
45
Points
18
Ondertussen heb ik ook deze contraptie gebouwd als een extra zoektocht voordat ik de primaire uitlaat afmaak. De papieren buis werd vanaf één kant ongeveer 12 cm diep kruislings doorgesneden. De resulterende segmenten werden gebogen zodat er een 12V computer ventilator in past en de buis is in wezen een omvormer geworden van ronde naar vierkante doorsnede. De ventilator werd op zijn plaats gelijmd en de gaten werden gedicht met plakband. Het is lomp maar het werkt wel, maar de ventilator is te zwak en levert niet de verwachte luchtstroom. Het is onwaarschijnlijk dat ik hem als afzuigkap ga gebruiken, maar hij doet zijn werk om dampen af te zuigen als ik bijvoorbeeld soldeerwerk aan elektronica doe.
 

Attachments

  • nbWCIJXwhk.jpg
    nbWCIJXwhk.jpg
    839.3 KB · Views: 8

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,401
Solutions
4
Reaction score
957
Points
113
Deals
1
Ik denk dat je de aanbevolen luchtsnelheid van 100 ft/minuut niet gaat halen. Je hebt natuurlijk 100 cfm nodig om 100 fpm te halen in een opening van 1 x 1 inch. Ik dacht, ik gooi het er maar even uit als je aan het shoppen bent en aan het dagdromen bent over zuurkasten, dat is waar je naar moet streven. Minder en een energetische reactie zal de mogelijkheden van de zuurkast te boven gaan. Dat is gewoon wat er in mijn hoofd werd gestraald. Geloof me niet op mijn woord🫨
 

dnBQByvHb8Zkawbjpx

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 6, 2024
Messages
68
Reaction score
45
Points
18
In deze bouw gebruik ik een ventilator die 1730 cfm verplaatst, dat zou voldoende moeten zijn, zelfs rekening houdend met verliezen. Ik zal het resultaat over een paar dagen posten.
 

Dr. MMX

Professional
Manufacturer Seller
Language
🇺🇸
Joined
Nov 28, 2023
Messages
188
Reaction score
71
Points
28
Deals
8
Ik zei toch dat de goedkoopste oplossing 50 euro is (ja, nu is het 60 of zo) 500 m3h 150mm fi PP made vent.
het heeft een ander pluspunt. dus zijn 2 vogels een s*****, je kunt ze vermenigvuldigen als 2-3 stuks, zodat je uitlaat op veel plaatsen dan kun je ze verbinden in 3 pijpen splitter (weet niet de naam) en het kan worden afgezogen door druk vent die deze lucht in filter (geen verliezen van een ontluchter) zet
 

dnBQByvHb8Zkawbjpx

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 6, 2024
Messages
68
Reaction score
45
Points
18
Daar kom ik later op terug. Tot die tijd maak ik deze geïmproviseerde bouw af met dingen die ik al heb en leer ik uit ervaring wat ik echt nodig heb om te krijgen en te verbeteren.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,401
Solutions
4
Reaction score
957
Points
113
Deals
1
Dit. Dit is precies het tegenovergestelde van een zuurkast. Dit is een laminaire flowkast. Hij blaast lucht UIT dat 24x24x11,5 Neuclear gecertificeerde HEPA-filter. Onder de bovenste behuizing bevindt zich ... een eekhoornkooiblazer uit een oven. Een zuurkast beschermt je tegen de chemicaliën, maar deze beschermt het spul tegen je paddenstoelen, maar planten worden vaak gekloond voor een zuurkast en apothekers en microbiologen gebruiken ze. De 99,997% efficiëntie van het filter blaast lucht met veel hogere snelheden dan laminaire snelheden om atmosferische lucht te verplaatsen die besmet zou kunnen zijn met schimmel of bacteriesporen. Dit ding heeft me 10 jaar lang praktisch 100% succes gebracht. Na 10 jaar heb ik het verkocht voor de $200 waarvoor ik het gebouwd had. Laminaire stroming is slechts een pakkende uitdrukking, laminaire stroming in atmosferische lucht is een sprookje. En niet te vergeten, laminaire stroming is geen ding, het is een meting en de mee*****heid heet het Reynoldsgetal.
KBI4526Zra
 

Dr. MMX

Professional
Manufacturer Seller
Language
🇺🇸
Joined
Nov 28, 2023
Messages
188
Reaction score
71
Points
28
Deals
8
Hoe vaak filters vervangen?
Ik neem aan dat je gewoon een kast binnenin hebt en lucht naar buiten duwt?
 

fosties

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 18, 2024
Messages
41
Reaction score
11
Points
8
Ik denk dat een betere optie in plaats van een kartonnen doos en wat hete lijm, een kleine kweekkast met een akf + extreem grote ventilatie zou zijn. En ik stel voor om de lucht van de uitlaat uit het raam te blazen.
Als je in de tent werkt, heb je natuurlijk normale beschermingsmiddelen nodig (A2B2E2K2-HG-P3 filtermasker!!).

Maar in plaats van een echte zuurkast te kopen, zou ik deze optie gebruiken.
 
Top