Synthese van diethylfenylmalonaat (precursor van fenobarbital)

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,692
Solutions
3
Reaction score
2,817
Points
113
Deals
1

Inleiding

De Diethylfenylmalonaatsyntheseweg wordt in dit onderwerp behandeld. Diethylfenylmalonaat wordt verkregen uit ethylfenylacetaat (CAS 101-97-3), dat niet is opgenomen in de lijst van gecontroleerde precursoren van de International Narcotics Control Board (INCB). Diethylfenylmalonaat wordt gebruikt voor directe synthese van fenobarbital.

Apparatuur en glaswerk.

Reagentia.

  • 600 mL Absolute ethylalcohol (EtOH);
  • 23 g (1 mol) natrium (Na);
  • 146 g (1 mol) Ethyloxalaat (2);
  • 175 g (1,06 mol) Ethylfenylacetaat (1);
  • 1,3 L Diethylether (Et2O);
  • 29 mL Zwavelzuur conc. (H2SO4);
  • 500 mL Gedestilleerd water (H2O);
  • ~200 g Natriumsulfaat (Na2SO4) of magnesiumsulfaat (MgSO4) [watervrij];
QWMko9KBf0

1,3-Diethyl-2-fenylpropanedioaat:
Kookpunt: 171 °C bij 21 torr;
Smeltpunt: 16,5 °C;
Molecuulgewicht: 236,26 g/mol;
Dichtheid: 1,101 g/mL (15 °C);
CAS-nummer: 83-13-6.


Procedure
YEXv4noxBr
In een driehalskolf van 2 liter, voorzien van een roerder, terugvloeikoeler en druppeltrechter, wordt 500 ml absolute ethylalcohol (EtOH) (noot 1) gebracht en 23 g (1 mol) zuiver gesneden natrium wordt in porties toegevoegd. Als het natrium is opgelost, wordt de oplossing afgekoeld tot 60 °C en wordt 146 g (1 mol) ethyloxalaat (2) (noot 2) toegevoegd in een snelle stroom door de druppeltrechter onder krachtig roeren. Dit wordt gespoeld met een kleine hoeveelheid absolute alcohol en wordt onmiddellijk gevolgd door de toevoeging van 175 g (1,06 mol) ethylfenylacetaat (1). Het roeren wordt onmiddellijk gestaakt, de reactiekolf wordt van de roerder gehaald en een bekerglas van 2 liter wordt klaargezet. Binnen vier tot zes minuten nadat het ethylfenylacetaat (1) is toegevoegd, begint de kristallisatie. De inhoud van de erlenmeyer wordt onmiddellijk overgebracht in het bekerglas bij het eerste teken van kristallisatie, dat bijna onmiddellijk optreedt.
JLOJ3aERbS
De bijna vaste pasta van het natriumderivaat laat men afkoelen tot kamertemperatuur en roert men vervolgens goed door met 800 mL droge ether. De vaste stof wordt opgevangen door afzuigen en herhaaldelijk gewassen met droge ether. De fenyloxaloazijnzuurester (3) wordt uit het natriumzout vrijgemaakt met verdund zwavelzuur (29 mL geconcentreerd zwavelzuur in 500 mL water). De bijna kleurloze olie wordt afgescheiden en de waterige laag wordt geëxtraheerd met 3 x 100 mL porties ether, die worden gecombineerd met de olie. De etheroplossing wordt gedroogd boven watervrij natriumsulfaat (Na2SO4) of watervrij magnesiumsulfaat (MgSO4) en de ether wordt gedestilleerd. De achtergebleven olie, in een gemodificeerde Claisen-kolf met een fractionerende zijarm met thermometer, wordt verwarmd onder een kleine druk van ongeveer 15 mm Hg in een olie/zandbad. De temperatuur van het bad wordt geleidelijk op 175 °C gebracht en gehouden totdat de koolmonoxideontwikkeling is voltooid (gebruik een borrelvat om te controleren of er gas vrijkomt). Tijdens dit proces wordt de verwarming tijdelijk onderbroken bij een tijdelijke drukverhoging. Aan het einde van de reactie (vijf tot zes uur) wordt de gedestilleerde olie teruggevoerd naar de kolf en wordt het ethylfenylmalonaat (4) onder verminderde druk gedestilleerd. De fractie die kookt bij 158-162 °C/10 mm Hg weegt 189-201 g (80-85 % van de theoretische hoeveelheid) .
2L5oYQVzK9

Opmerkingen

1. Absolute alcohol van hoge kwaliteit is essentieel. Gewone "absolute" alcohol kan worden behandeld met ongeveer 5 % Na en rechtstreeks in de reactiekolf worden gedestilleerd.
2. Om absoluut droge en neutrale reagentia te verkrijgen, werden het ethyloxalaat (Org. Syn. Coll. Vol. I, 1941, 261) en ethylfenylacetaat (Org. Syn. Coll. Vol. I, 1941, 270) geschud met watervrij kaliumcarbonaat en voorzichtig gedestilleerd onder verminderde druk, na een voorafgaande verhitting onder atmosferische druk totdat hun kookpunten waren bereikt.
 
Last edited:

Evilcarrot2

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 15, 2022
Messages
32
Reaction score
15
Points
8
Kan CAS 20320-59-6 gebruikt worden?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,692
Solutions
3
Reaction score
2,817
Points
113
Deals
1
Waarvoor?
 

Evilcarrot2

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 15, 2022
Messages
32
Reaction score
15
Points
8
Sorry, ik dacht dat ik het in p2p synthese had gepost.
Kun je p2p krijgen van CAS 20320-59-6.
Mijn excuses voor het posten in de verkeerde thread
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,692
Solutions
3
Reaction score
2,817
Points
113
Deals
1

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18

De link die je hierboven gaf gebruikt Diethyl(fenylacetyl)malonaat voor de conversie naar P2P, maar deze thread gaat over Diethylfenylmalonaat. Ik ben een beetje in de war. Kan diethylfenylmalonaat gebruikt worden voor de omzetting naar P2P? Gewoon gebruiken in plaats van fenylacetyl of wat?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,692
Solutions
3
Reaction score
2,817
Points
113
Deals
1
Hallo, bedankt voor uw opmerking. Het is mijn fout. Diethylfenylmalonaat is een fenobarbital-precursor. Ik zal het herstellen.
 

middlemaneu

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 25, 2023
Messages
61
Reaction score
37
Points
18
Dat is leuke informatie, maar - echt, het doel is om *Phenobarbital* te synthetiseren? Ik voel me echt een beetje verloren en verward - er zijn gewoon -uhm- eigenlijk alle andere barbituraat beter dan feno =>
 
Top