TheVacuumGuy's guide til at bygge en multifunktionel vakuumpumpe.

TheVacuumGuy

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 20, 2023
Messages
128
Reaction score
59
Points
28
Multifunktionel vakuumpumpe

af VACUUM-fyren




Og hvad så?


Vakuumpumper er ret dyre, og man skal være meget omhyggelig med ikke at ødelægge dem på grund af gasser, syrer og så videre.

I denne vejledning beskriver jeg, hvordan man kan bygge sin egen til en brøkdel af prisen og med ekstra fordele:



  • opfører sig meget fornuftigt. kan koge vand i stuetemperatur

  • den er modstandsdygtig over for kemikalier

  • den er i stand til at pumpe væsker ud/over (fra din reaktionsblanding eller vand fra et varmt/koldt bad)

  • kan bruges som gasskrubber.

  • Når et lavt nok tryk til at koge vand ved stuetemperatur.

  • Styrken reguleres med en knap.



Temp F
Temp. C
Mikron
inHg
PSIA
WATER BOIL
212
100
759,968
0.00
14.696
ENHED AVG
76
24.44
22,860
29.02
0.442
ENHED MAX
59
15
12,700
29.42
0.245



Nødvendige materialer



1 - En vandpumpe. Lad være med at købe billigt på Amazon! Betal lidt mere for gode ting!

Sørg for, at den er 12v (eller 24v). Gå efter højere tryk end højere gennemstrømning. En gennemstrømning på omkring 5 til 8 l/m er tilstrækkelig. Men trykket skal være mindst omkring 5 bar/80 psi. Amazon-pumperne går i stykker inden for den første uge. De dyrere pumper holder i årevis! (og jeg har pumpet næsten alt (brom, piranha-opløsning osv.). Pumperne går heller ikke i stykker, når de er tørre.

.



R3gsJ1CWSP







2 - En plastkasse, som curver eller noget.
Anbefales at tage højere model. Dimensioner i gennemsnit:
w: 30cm x d: 35cm x h: 40cm

DzmQINqgB8







3 - Slanger . Du skal heller ikke være billig. Jeg tog en EPDM-benzinslange med en indvendig størrelse på 10 mm. Omkring en meter eller 4 giver dig lidt plads til fejl.

Wq3sAbanlh





4 - Vandstrålepumpe. Eller ventauri-pumpe. Bør ikke koste dig mere end 50 euro. Vælg PTFE!
Sørg for, at der følger en adapter med, så du kan udskifte skruestikket med et "slangestykke".

ScLUpDofrd





5 - Strømforsyning. Denne kan (i modsætning til punkt 1) købes hos Amazon. Sørg for, at du har den bedste strømstyrke, så 30V-10A i stedet for 60V-5A eller 120V-3A.

9pSkNaiotL






6 - Valgfrit, men det er, hvad jeg har gjort. Nogle stativer

3CJAirz0tD
9a2S0CmviM













7 - Ledninger og vakuumslanger (f.eks. silikone) 10 mm. Og slangeklemmer (dem med vingemøtrik er mest praktiske)

Pd4NaUeLOG
4epdLh8VNB
WQVCLRyKAk










"Skematisk" set fra siden



Stativet set fra siden, med motoren nedenunder på gulvet.

På den første bakke kommer curverboksen i plast.

På den anden bakke kommer strømforsyningsenheden.



Curverboksen kan let tømmes ved bare at trække de 2 huller ud af den og
trække den ud. Med frisk vand skubber du den derefter ind igen og lader slangerne komme tilbage i vandet.


- Når der er brug for et virkelig lavt tryk, kan du sætte det på steroider ved at tilsætte en masse isterninger til vandet.
- Du kan tilsætte natriumbikarbonat til vandet for at neutralisere det.
- Du kan bruge vakuumledningen med en adapter til at opsamle udgangsgassen fra dit apparat i stedet for en slange til det fri.

Brug IKKE OGSÅ dette til at køle dine kondensatorer!



C4pWx0qlvR
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,505
Solutions
4
Reaction score
1,039
Points
113
Deals
1
Hvilken slags venturis bruger du? Da jeg kiggede på dem, så det ud til, at man kunne vælge mellem en plastikventil til 20 dollars og en videnskabelig metalventil til 300 dollars.
 

TheVacuumGuy

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 20, 2023
Messages
128
Reaction score
59
Points
28
Ptfe en . Som så

ZBdf95hb7a
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,505
Solutions
4
Reaction score
1,039
Points
113
Deals
1
Jeg spekulerede på, om plastiksugerne kunne trække et brugbart vakuum, og det kan de. Glas- og metalaspiratorer kan VIRKELIG trække et vakuum, hvis man bruger is. Jeg så, at en plastikaspirator kunne opnå 150 mm/hg (atmosfærisk tryk er 760 mm/hg), og nogle dyre kan trække ned til 50 mm/hg, -13,7 psi. Jeg tror, du nævnte, at du ikke ville køle vandet, men vandets damptryk bestemmer, hvor meget vakuum det kan trække, så koldt vand ville få det til at trække hårdere, men jeg kan ikke se nogen grund til, at du skulle have brug for det.
 
Top