Cannabis og mental sundhed (DEL II)

Brain

Expert Pharmacologist
Joined
Jul 6, 2021
Messages
256
Reaction score
279
Points
63
WVx4YHrlsb


Kan cannabis øge mani?
Der er færre undersøgelser, der forbinder marihuana med bipolar lidelse, og forfatterne kalder deres resultater foreløbige. Men flere nylige artikler har vist, at cannabisbrug i ungdomsårene er en risikofaktor for at udvikle bipolar lidelse (BPD) som ældre.

Et team fra Warwick Medical School fandt ud af, at *****agere, der bruger marihuana mindst 2-3 gange om ugen, er mere tilbøjelige til senere at udvise symptomer på hypomani (en mild form for mani), en af manifestationerne af bipolar lidelse.

Rygere med BAR, som dem med skizofreni, retfærdiggør ofte sig selv ved at sige, at pot hjælper dem med at håndtere deres mest alvorlige symptomer: angst og depression. Men forskerne tog ikke deres ord for gode varer og fandt ud af, at patienterne normalt ikke bruger hash, når de har det dårligt, men når humøret allerede er højt, for at øge euforien. Dette er netop risikoen for mani
.

EoEVSj0uZm


Desuden har det vist sig, at mennesker med BAR, der misbruger marihuana, har en højere forekomst af selvmordsforsøg. Desuden starter sygdommen i en yngre alder end hos "afholdsfolk". Det er skidt,fordi bipolar lidelse, der starter i ungdomsårene, er mere alvorlig og farlig end hos voksne.

Hvilke andre problemer er forbundet med cannabis?

Der er andre psykiske lidelser, som er mere almindelige hos cannabisbrugere. Først og fremmest er der tale om angst og depressive tilstande.

Undersøgelser viser, at regelmæssige marihuanarygere har 4-6 gange større risiko for at få depressive episoder. I Australien blev 1.600 skolebørn, der brugte cannabis i 14-15-årsalderen, fulgt i syv år. De, der røg dagligt i denne periode af deres liv, havde fem gange større risiko for at lide af depression og angst som voksne. Desuden udløser de aktive ingredienser i cannabis ofte paranoia: En person føler sig overvåget eller forfulgt og ønsker
at gøre skade.

9nLYzxIOTG


Hvem har risiko for at udvikle psykisk sygdom af at ryge MJ?

Er der en sammenhæng mellem cannabis og cannabisbrug?

Hundredvis af undersøgelser med titusindvis af mennesker har beskæftiget sig med forholdet mellem marihuanamisbrug og skizofreni, og de fleste har konkluderet, at der er en sådan forbindelse, og at den er ret stærk.

En af de største undersøgelser blev udført i Finland: Over en periode på 15 år undersøgte læger 18.000 patienter med akut psykose forårsaget af stoffer eller alkohol, som med tiden udviklede sig fra isolerede psykotiske episoder til skizofreni
.

VASuD3P4bk


46 % af de patienter, hvis psykose var fremkaldt af cannabis, udviklede en eller anden form for skizofreni inden for 8 år. Det er meget mere almindeligt end hos patienter, der misbrugte alkohol eller amfetamin.

I de fleste tilfælde manifesterede sygdommen sig i de første tre år efter den første indlæggelse.

Lignende konklusioner blev nået af danske forskere under ledelse af Mikkel Arendt (offentliggjort i British Journal of Psychiatry). Af deres patienter med hashpsykose blev næsten en tredjedel af dem med tiden syge af en af de mest alvorlige former for skizofreni - paranoid. Ved denne sygdom bevares intelligensniveauet, men bevidstheden overtages fuldstændigt af hallucinationer og vrangforestillinger.

Det har vist sig, at cannabisafhængige unge og unge med skizofreni har lignende hjernekarakteristika: hyperaktivitet i syns- og hørecentrene.
Det ermed dette træk, at symptomer på ængstelig lytten til ikke-eksisterende lyde (f.eks. stemmer i hovedet), skræmmende påtrængende billeder og hallucinationer er forbundet.

HVlA8Fu1tE


Men korrelation betyder ikke årsagssammenhæng: Bare fordi cannabis øger risikoen for skizofreni, betyder det ikke, at det forårsager sygdommen.

Psykose - og i endnu højere grad skizofreni - ses kun hos en relativt lille del af de aktive marihuanabrugere, så forskerne drog en forsigtig konklusion: Cannabismisbrug fremprovokerer en hurtigere udvikling af sygdommen og stærkere og hyppigere anfald, forudsat at der er en indledende disposition: Cannabisbrugere viser symptomer på skizofreni i gennemsnit 2,7 år tidligere.

Skizofreni udvikler sig i sig selv ganske langsomt. Der kan ske ændringer i psyken i 10-15 år, før den første psykotiske episode indtræffer. Et stof kan fungere som en udløser, der starter den aktive fase af sygdommen.

Kan cannabis behandle psykiske lidelser?

Når vi taler om marihuana og psyken, kan vi ikke undgå det modsatte synspunkt: at hash kan helbrede.

Næsten alle stoffer i det 19. og 20. århundrede blev brugt som medicin og produceret til netop dette formål.Indtil det blev tydeligt, at bivirkningerne var langt værre end selve sygdommen
.

XqlcLs6A9J


I psykiatrien var "hittet" LSD. Flere generationer af psykiatere og psykologer har eksperimenteret med psykedeliske stoffers virkning på deres patienter, fra Carl Gustav Jung i 1930'erne til Timothy Leary i 1960'erne. Leary, de psykedeliske stoffers guru, blev skandaløst arresteret, og eksperimenter med stoffer er forbudt i de fleste lande. Men det betyder ikke, at de ikke findes.

For ikke så længe siden blev der udgivet en bog om, hvordan undergrundspsykiatere behandler patienter, som den officielle medicin har anset for håbløse (dvs. resistente over for kendt medicin), med den samme LSD, amfetamin og i mindre grad marihuana.
Det erbestemt ikke værd at gentage deres metoder derhjemme, selv om de virkelig hjælper nogen: Der er stor forskel på at bruge et renset stof under opsyn af en læge og en obskur blanding på egen risiko.

Di4fHB0YSb


Der findes også en ganske lovlig industri for marihuana-produktion til medicinske formål i de lande, hvor det er tilladt (f.eks. i Canada - siden 2001).
IfølgeNational Institute on Drug ***** (NIDA) kan cannabisbaserede produkter bruges som smertestillende midler, mod kvalme og appetitløshed. Marinol ordineres f.eks. til kræftpatienter for at forbedre deres dårlige appetit: Disse stoffer gør dig ikke høj, de indeholder bare små doser af rensede cannabinoider.

Brugen af marihuana i psykiatrien er relativt lille, og der er endnu færre undersøgelser, der beviser dens effektivitet.Men som vi allerede har fundet ud af, bruger et stort antal patienter det som selvmedicinering, så spørgsmålet er mere end relevant.

Psykiater Julie Holland, forfatter til en ret
populær bog om marihuana, mener, at det giver lindring for militærveteraner, der lider af posttraumatisk stresslidelse.

I2016 udkom en undersøgelse i tidsskriftet Clinical Psychology Review, som hævdede, at cannabis også kan forbedre tilstanden hos mennesker med depression og sociofobi. Det blev dog hurtigt opdaget, at disse forskere modtog støtte fra canadiske marihuanaproducenter, så der er grund til at tvivle på deres objektivitet.
 
Last edited:

amphmnamii

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 10, 2022
Messages
54
Reaction score
31
Points
18
En af de vigtigste ting er, hvad du tænker på. For ting, du ikke kan ændre, kan gøre dig skør. Selv skizofreni eller bipolar personlighed. Det kan være værre. Jeg er permanent bange for tal. Nogle tal kan jeg lide, men nogle er jeg bange for. Jeg er ikke sikker på, om det kun er fra MJ, fordi jeg har taget mange andre stoffer. Jeg deler disse 'tal' med min ven, og vores tanker om det er identiske. Vi ved ikke, om det er rigtigt, men det ændrer i hvert fald vores be*****ninger. Nogle gange skal vi f.eks. til hovedbanegården, men når vi ser et dårligt tal, ændrer vi øjeblikkeligt retning. Eller nummeret siger, at vi skal gå, og så går vi. Det er noget lort altid at tænke på tal. Det vil slå os ihjel på et tidspunkt. :LOL:(y) Så pas på med at tænke på udenjordiske ting.
 

vis

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 21, 2023
Messages
144
Reaction score
102
Points
28
Talfobi er en ekstrem og sjælden tilstand, og cannabis er svagt psykedelisk, selvom jeg ikke ville bekymre mig om at få talfobi af noget stof.
 
View previous replies…

amphmnamii

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 10, 2022
Messages
54
Reaction score
31
Points
18
Mange gange kombinerede jeg med andre stoffer som Meth, Dmt og Herion.
 
  • Like
Reactions: vis

vis

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 21, 2023
Messages
144
Reaction score
102
Points
28
Nu er det synderen, så de tunge stoffer åbner dig for meget, tror jeg. Jeg håber, at din fobi bliver mindre. Jeg vil tænke mere på min hovedinteresse: det ydre rum og rumvæsner.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
216
Reaction score
223
Points
43
Cannabis, især hvis det er en moderne meget aktiv variant, kan varme op, mangfoldiggøre og sløjfe sådanne sæber og oplevelser. Ligesom andre stoffer, der er tilbøjelige til at stimulere arbejdet i centralnervesystemet
 

OliverShultz

Don't buy from me
Member
Joined
Apr 3, 2023
Messages
2
Reaction score
1
Points
3
Hej, tak fordi du deler dine tanker om cannabis og dets potentielle indvirkning på mental sundhed, især med hensyn til mani og bipolar lidelse. Det er vigtigt at overveje virkningerne af stoffer som marihuana på vores mentale velbefindende.
 

vis

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 21, 2023
Messages
144
Reaction score
102
Points
28
Hvis du vil have gode hallucinationer, skal du vælge 5meoDMT eller salvinorinkoncentrat. Hvis du vil have billige ture, er 2CB ret tilgængeligt. Så kan du nyde et lift for et pust af en cannabi-joint.
 
Top